Rihanna villeder den yngste fansen

Rihanna lager mye kul musikk, men hun kan ikke ha tatt inn over seg at en stor del av hennes fanskare er barn. Barn har ikke begrep om sadomasochistiske sexleker, og bør heller ikke ha det. Hva tenkte hun på da hun lagde sin siste video til låten "S&M"?

Folk som driver med S&M sier at gjensidig tillit og respekt er kjempeviktig i miljøet. Det bør derfor ikke være problematisk for noen å akseptere at enkelte driver med dette, ikke så lenge det foregår i ansvarlige former. Problemet dukker opp når yngre personer uten kapasitet til å forstå hva det egentlig dreier seg om, finner ut at de vil gjøre som Rihanna. Da kan man lett rote seg opp i situasjoner man ikke ønsker å være i, og stikkordene er alt annet enn tillit og respekt.

Mulig at Rihanna prøver å sikte inn en mer voksen fangruppe, men hun burde vite bedre. Men så er hun nok bare enda et eksempel på hva som kan skje når musikkbransjen får være så spekulative som de bare orker. Vi så at Britney Spears gikk den veien, og nå følger både Rihanna og Miley Cyrus henne hakk i hæl.



Synd at den oppvoksende slekt ikke får bedre forbilder. Det er nå min mening. Jenter har så mye mer å by på en sex, og personlig synes jeg ikke det finnes noe mer sexy enn en jente med god utdannelse og integriteten intakt.

32 kommentarer

synsvinkler

03.02.2011 kl.10:33

Det rare, syns jeg, er hvorfor i all verden disse damene innenfor musikkbransjen hele tiden må spille på sex ? Rihanna, sammen med mange andre, er flotte kvinner som er dyktige i sitt fag ; musikk ! Det ser ut som at musikken kommer i annen rekke, og at dette med sex er det som teller mest i forhold til det å få fans. Skremmende utvikling. Rhianna trenger ikke gjøre dette etter min mening. Hun er flink til å synge, er en flott dame, og tjener penger som gryn. Hun hadde ikke trenkt å gå denne veien. Men hva er det de sier : "Mye vil ha mer" !!

Anna Kathrine Eltvik

03.02.2011 kl.10:38

@Synsvinkler: Kunne ikke vært mer enig. Dette hadde hun ikke trengt i det hele tatt. At andre som ikke er like talentfulle spiller på sex er en ting, men damen har jo massevis av talent. Helt sprøtt i grunnen.

synsvinkler

03.02.2011 kl.11:08

Ja, det ER sprøtt. Ikke det at jeg har noe imot å se en flott dame utfolde seg, men det er liksom så unødvendig synes jeg. Mulig dette "trikset" virker bra på de unge, men for oss litt mer voksne, så tror jeg fort det kan virke mot sin hensikt.
Det er veldig forståelig at denne musikkvideo'n blir forbudt i flere land. Den sender helt klart ut feil signaler til de yngste aldersgruppene.

trineisaksen

03.02.2011 kl.11:29

Jeg er så utrolig enig!

Spesielt når det gjelder Miley cyrus som nesten KUN har barn som fans, jeg holdt på å få sjokk når jeg så den musikkvideoen hennes, for ikke å snakke om strippestanga på den musikkgallaen.

Anna Kathrine Eltvik

03.02.2011 kl.13:24

@synsvinkler: Ingen tvil, vakker dame, men dette blir for dumt. Med tanke på at hun har blitt mishandlet av eksen, er det også meget rart at hun ikke opptrere klokere.

@trine: Miley er 17 år selv, og det er utrolig at ikke foreldrene tar et oppgjør med henne. Hun er ikke noe bra forbilde slik hun holder på nå nei.

Mariann Johansen ♫♥♫

03.02.2011 kl.14:09

Helt enig med deg!! :/ Det er litt skremmende, denne utviklingen.

Slubbert

03.02.2011 kl.15:34

Skremmende utvikling? The Beatles sang om LSD og røyka hasj på dassen i Buckingham Palace midt på 60-tallet. Sex, drugs og rock 'n' roll har alltid vært en del av musikkbransjen, den har alltid pushet grensene. Det som er en skremmende utvikling er at foreldre i større og større grad tror at det er underholdningsbransjens oppgave å oppdra ungene deres.

f

03.02.2011 kl.16:03

For min egen del hater jeg hennes musikk, så kommersiell som den er og altid har vært, helt fra starten av. Det du skriver blir for dumt. Hvis en artist går i den "fellen" å lage musikk tidligere i karrieren som unge liker, så kan den artisten da ikke senere lage musikk han/hun vil, med tekster som den artisten har lyst å skrive? Det blir for tåpelig. An artist burde ikke bli begrenset pga sitt publikum. Norske unger lytter nok ikke noe spesielt til meningen med teksten, og hos amerikanerne blir nok halve sangen sensurert som vanlig. Noe som i og for seg er en stor skam.

s

03.02.2011 kl.16:04

Hvorfor skal hun skjerpe seg? Fordi hun spiller inn en kontroversiell musikkvideo? Fordi hun har barn som ser opp til henne? Eller fordi hun er en kvinne som ikke er redd for å spille på et kontroversiellt image "tilfeldigvis" i denne videoen inspirert av sadomasochisme.

Hvis dette er så forbasket; "Å herregud, seeee der... nei, huff dette går ikke ann!!" Hva da med musikkvideoene til rap-artister der jenter blir betraktet som luddere og ord som ; Skank, drug, fuck, pussy, nigger, rape, bitches, low-hoe osv osv. går igjen HELE tiden? Videoer og tekster som nærmest oppfordrer til kriminalitet, stigmatisering og hat.

Eller hva med sex og singelliv? Hva med tv spill?

Og det går faktisk ann å både være voksen, reflektert OG kontroversiell!!

Go Rihanna.

skjerp deg rød

03.02.2011 kl.16:05

Ja pass på barna! Det er jo artistenes/medias ansvar at barn får en korrekt oppdragelse. Foreldre har jo selvfølgelig ikke tid eller mulighet til å drive med såkalt oppdragelse, det skulle jo tatt seg ut hvis de hadde begynt å legge seg oppi hva ungene deres driver med, eller hva de hører/ser på.

Jeg heller forstår ikke at hun tør å vise frem seg selv etter å ha fått juling av eksen. Hun burde holdt seg der hun ble satt; på plass. Hun fikk jo sikkert bare det hun ba om, at han ble litt for engasjert i akten er jo ikke hans feil.

..mannsjåvinist.

Anna Kathrine Eltvik

03.02.2011 kl.17:12

Mange berter som går i fellen med partnere som ikke er bra for dem, fordi de rett og slett er ung og uerfaren. Rihanna har gjort det, men gir åpenbart blaffen i å fremstå som en som har lært. Hvorfor ikke vise en sexy video hvor hun har kontroll hvis en absolutt skal spille på sex?

skjerp deg rød

03.02.2011 kl.18:11

Herregud du har to totalt feil fokus.

S&M har ingen sammenheng med en voldelig kjæreste. Hvis hun liker S&M må hun få lov til det uavhengig av hva en eks kjæreste har gjort mot henne?

S&M har absolutt ingenting med voldelige partnere å gjøre. En som har lært? Det er det dummeste jeg har hørt. Du ber ikke om å få bank hvis du er i et S&M miljø, eller har et forhold basert på det.

Du miss (how to look hot, kommersiell.no) burde lese deg litt opp om ting du kritiserer så kraftig.

Anna Kathrine Eltvik

03.02.2011 kl.18:19

Jeg tror du skal ta og lese blogginnlegget mitt en gang til. Skriver jeg ikke at S&M har med tillit og respekt å gjøre kanskje? Vi snakker her om rollebilder for barn, nå får du slutte og blande tema.

skjerp deg rød

03.02.2011 kl.19:38

"Rihanna har gjort det, men gir åpenbart blaffen i å fremstå som en som har lært"

Nei det er jo nettopp det hun ikke gjør, fordi S&M har ingenting med den saken og gjøre.

Rollebilde for barn? Hun har aldri laget musikk rettet mot barn, mener du artister som får barn som fans skal slutte å lage kunst (om det er dårlig kunst eller ei) som de føler for pga de har barn som fans?

Slutt å tull! Dette sier du kun fordi hun er jente. Rihanna er langt ifra den første artisten med unge fans som har "provoserende" sanger. Denne sangen er dog meget uskyldig og kun hauset opp av media. Det er intenting sammenlignet med hva andre populære artister har gjort siden The Beatles sang om dop og sex.

Herregud, det er som om du skulle fått unge fans og dermed måtte passe på å ikke skrive om noe som hadde med sex å gjøre, kun fordi du hadde fått noen unge fans.

Anna Kathrine Eltvik

03.02.2011 kl.19:50

Hvorfor drive og forherlige vold når hun selv er kjent for å ha blitt mishandlet? Det er nemlig slik umodne barn kommer til å oppfatte det. Dette er bare så paradoksalt dumt i mine øyne. Jeg forstår at du og jeg ikke kommer til å bli enige, så vi får bare være enig om å være uenig.

Facepalm

03.02.2011 kl.20:10

Er S&M di greie? Tipper du er forutinntatt til fornektelse-anerkjennelseda du må rasjonalisere at det er "okay." Dominanse er det sex først og fremst handler om. Kvinners seksualitet er ambivalent, det viser all forskning og er velkjent i psykologien. Så morro at man kan lese det mellom linjene til det du skriver. hihi

skjerp deg rød

03.02.2011 kl.21:07

Det er slik umodne barn kommer til å oppfatte det?

Herregud. Du tar jo helt feil. Umodne barn har ingen anelse hva S&M er og den musikkvideoen er langt ifra voldelig eller veldig S&M. Ikke i det hele tatt. Se på den en gang til, det er mer komikk enn noe annet. Den forherliger ikke vold i det hele tatt.

Og spørsmål to: Hvordan forherliger hun vold?

sdb1

03.02.2011 kl.21:23

Hei jeg utfordrer deg:)

1. Skriv linken til bloggen til den som utfordra deg

2. Skriv 15 ting som ingen vet om deg.(nesten da)

3. Legg ut 1 bilde som er 1 av dine beste minner. fortell om det.

4. Legg også ut et bilde du liker. fortell hvorfor.

5. Også et bilde du IKKE liker, og hvorfor du ikke liker det.

6. Så utfordrer du 5 til.

Nice blogg forresten:)

onlyaillusion

04.02.2011 kl.02:12

Jeg ser ingenting galt i en jente som synger om sex på den måten, det er stilig fordi det bryter med det tradisjonelle - at gutter skal synge om sex og drugs mens jenter synger om evig kjærlighet. Det er et budskap barn burde få med seg :)

Anna Kathrine Eltvik

04.02.2011 kl.08:56

@onlyaillusion: Jeg er en av dem som mener at det ikke er alle gutteting det er bra å ta etter. Hvorfor kan ikke heller flere gutter synge om kjærlighet og positive ting, fremfor drugs og dritt? Jeg jobber med ungdom som sliter big time, og mange gjør det nettopp på grunn av altfor tidlig debut med rus og kriminalitet, eller fordi de har vært utsatt for seksuelle overgrep. Overgriperne er slettens ikke alltid mye eldre enn dem selv, men faktisk ofte jevnaldrende.

Hva slags sexliv forskjellige jenter ønsker å ha når de er voksne, skal jeg ikke blande meg opp i, men S&M har ingenting i verdenen til barn å gjøre, den tingen er 100 % sikkert. Hjernen er ikke ferdig å vokse før man er over tjue år, og en har rett og slett ikke kapasitet til å forstå hva S&M innebærer på det mentale plan før man når en viss alder.

Christin Lied

04.02.2011 kl.09:41

Helt enig her med deg Anna Kathrine, fin blogg forresten,

....når man vet at man har også barn/tenåringer som målgruppe.... er det ok å reflektere

noe i forkant over de signaler man ønsker sende ut. Ikke minst også hensynta at de som ikke

er modne og voksne ennå kan ta signalene på helt annet vis en tiltenkt og derav formes negativt. Og .. hva er egentlig viktig å ha fokus på av en artist,.. hvordan vil man fremstå, kan man ikke ivareta en image som er mer stil -og smakfull.. hvorfor går nesten alle artister denne vei... synd, men de ødelegger bare for seg selv, ved å fokusere på det de fleste anser som umodent fokus.. de fleste er kommet så langt at man må legge vekt på annet en kropp og sex for å vinne seerens/lytterens entusiasme og ANSEELSE. :-)

Christin Lied

04.02.2011 kl.09:46

.. forøvrig .. tror mye skyldes de gubbene som rår bak kullissene ..

:/

zenazuza

04.02.2011 kl.10:42

Ser heller ikke den store nødvendigheten med å spille så mye på sex isteden for å fokusere påd en sjangeren de faktisk driver med... musikk....

Og man kommer faktisk ikke unna at det er barn og ungdommer som er den største målgruppen. Det er de i størst grad som har plakater på veggen og ser på musikkvideoer. Det betyr ikke at Rihanna skal ha ansvaret for oppdragelsen av all verdens barn, som noen så pent klarer å presse ut av seg i kommentar her, men man må jo begynne å lure på hvorfor en som gikk så sterkt ut i media med en voldsepisode går ut i etterkant å "glamoriserer" nettopp dette. "S&M" er nok ikke den verste musikkvideoen, men hva med "Love the Way You Lie" som omhandler akkurat det temaet.

Anna Kathrine Eltvik

04.02.2011 kl.11:38

@Christin: Takker for kompliment, alltid hyggelig. : )

Kloke funderinger fra deg, jeg ser vi er enige. En bør definitivt tenke gjennom hvilke signaler en sender ut. Det gjør jeg selv for eksempel. I mitt møte med omverdenen er jeg klar over at folk danner seg et inntrykk av meg alt etter hva jeg utstråler, sier eller gjør. Hvorfor skal berømte mennesker være fritatt for å tenke gjennom slikt?

@zenazuza: Mange gode poeng. Og faktisk er "Love the way you lie" mer forherligende i forhold til vold enn "S&M". En kan samtidig konkludere med at det ikke er første gang Rihanna spiller på sex kombinert med vold i musikkvideo. Er det hun selv som har blitt fiksert, eller har hun bare teite, spekulative bransjefolk rundt seg som ikke skyr noen ting? Jeg bare lurer.

woho

04.02.2011 kl.12:18

Det jeg lurer på som du nekter å svare på er hvordan den musikkvideoen viser at hun ikke har lært?

Og hvordan forherliger hun vold?

Anna Kathrine Eltvik

04.02.2011 kl.13:06

@woho: "Iført en kjole som ser ut som avispapir, med ord som «slut» («hore») påskrevet, blir Rihanna i videoen ufrivillig dratt inn i et hus av menn med såkalte gagballs i munnen. Deretter blir hun pakket inn i plastikk og teipet fast til veggen." (Sitat fra Dagbladet.)

Nødvendig med en ytterligere begrunnelse? Jeg får faktisk lyst til å spørre deg tilbake: Hva er det som gjør at du mener hun _ikke_ forherliger vold?

woho

04.02.2011 kl.20:36

S&M handler ikke om å forherlige vold.

Du har aldri begrunnet hvorfor? Hvorfor forherliger hun vold? Hvorfor har hun ikke lært av sin voldelige eks sin oppførsel?

Anna Kathrine Eltvik

04.02.2011 kl.21:31

@woho:Jeg har svart jo, men du gidder åpenbart ikke å forholde deg til hva jeg skriver. Du svarer forøvrig ikke selv på spørsmålet jeg stilte, så dette begynner stygt å ligne på kverulering.

woho

04.02.2011 kl.22:13

Dvs du mener S&M forherliger vold.

Det er feil. Det er grunnen til at jeg mener hun ikke forherliger vold, vet du ikke hva S&M er?

Anna Kathrine Eltvik

05.02.2011 kl.00:30

@woho: Ja, jeg vet hva det er, men det vet ikke barn. Ikke behøver de å bli presentert for retningen heller.

woho

05.02.2011 kl.04:23

Barn?

Har du sett på musikkvideoen? Tviler sterkt på at noen barn får med seg ordet "slut", som knapt nok synes på kjolen, vet hva teipingen til veggen annet enn en litt rar musikkvideo er osv. Denne er som jeg har sagt tidligere mer show og komikk enn noe mørkt og alvorlig. Barn vil ikke sitte igjen med noe inntrykk av hva S&M er etter å ha sett denne musikkvideoen.

Kødder du med meg?

Dvs at eminem burde slutte å skrive ganster tekster med mørke tanker og hissige tekstlinjer, fordi små gutter (barn) hører på tekstene hans? Skal en ta hensyn til "forbilde" begrepet hele tiden sitter man igjen med artister som vendela kirsebom og tone damli. woho! For en spennende verden!

Andreas

18.01.2012 kl.14:20

Hei jeg kom over bloggen din da jeg søkte på Rihanna og jeg hater den artisten. Jeg er en voksen mann som syns det er leit at musikk industrien har gått i sex sporet. Justin bieber og Riahnna er to artister jeg syns spiller på sex. Jeg syns du skal drite i Woho sine meninger han/hun er bare innom for å kverulere på bloggen din og jeg fører selv blogg. Jeg er 39 år gammel og har mannelig samboer og fører bloggen min Tankesprakende, jeg fikk mye dritt fra homofile via blogg.no og skrev et innlegg om at jeg ikke likte homofile pga at de selv mobbet evt bifile menn og kvinner. selv syns jeg det er på grensen med hva artister burde få lov til, faktisk så syns jeg noen burde tenke seg om og Rihanna er en artist jeg betrakter som stokk dum. Hun har barn som fans liksom... dersom de ser en slik musikk video kan de jo lære at dette så å si er normal sex. Nei jeg er på en måte enig med deg...på en måte har jeg lyst å kaste all musikken hennes i en søppel kontainer...Hun representerer ikke et godt syn slik jeg ser det innenfor musikk industrien...men hun er ikke alene om det.

Skriv en ny kommentar

Anna Kathrine Eltvik

Anna Kathrine Eltvik

45, Bergen

Da jeg var liten, likte jeg å kikke i motebladet Vogue hver gang mamma kjøpte det. Derfor var det ikke rart jeg drev og tegnet vakre kjoler i skolens tegnetimer. Faktisk vurderte jeg å bli motedesigner, og søkte meg nesten inn på Kunst- og håndverkskolen i Bergen. Skjebnen ville det annerledes, og i dag er moteinteressen bare på et hobbyplan. Håper at denne bloggen kan være til inspirasjon og glede, noen større ambisjoner har jeg ikke.

bloglovin Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits